עסקאות דרופשיפינג אומנם מבוצעות בחו”ל, אבל מבחינת הרשויות בישראל אתם עדיין צריכים לדווח על ההכנסות ולשלם מסים. כך תמכרו באינטרנט
בצורה חוקית ומבלי להסתבך.
עולם המסחר הגלובלי החדש מספק הזדמנויות מצוינות למסחר מסוג אחר – הכירו את שיטת עסקאות הדרופשיפינג (Drop shipping). קונים במדינה אחת ומוכרים באחרת (או באותה מדינה), מבלי שהמוצר בכלל עבר דרכנו, בלי לתפעל מחסן עם מלאי, ולרוב בלי לראות כלל את המוצרים.
בשיטת הדרופשיפינג, למרות שלא מדובר בעסקאות תיווך, המוכר נמצא בין הספק (או היצרן), המחזיק במלאי המוצרים, לבין הקונה, כאשר המוצרים עצמם נמסרים לקונה על ידי הספק עצמו ולא על ידי המוכר. איך זה עובד? יוצרים קשר עם ספקים בחו”ל ומסכמים שאתם תדאגו למכירה של המוצר ואילו הספק יהיה זה שישלח אותו בפועל. אתם משלמים לספק רק אחרי שקיבלתם מהקונה את כספו, כאשר הרווח הכלכלי שלכם נמצא בדיוק בהפרש שבין המחיר הנמוך שאתם משלמים לספק למחיר הגבוה שהקונה משלם לכם.
היתרונות והחסרונות של שיטת הדרופשיפינג
היתרון הגדול של שיטת הדרופשיפינג הוא עלויות התפעול הנמוכות. אתם לא צריכים לדאוג לתפעול של מחסנים, עובדים או שליחת המוצרים. יתרון נוסף נמצא בסיכון הכלכלי הנמוך שאתם לוקחים על עצמכם. העובדה שאתם אינכם צריכים לקנות מראש מוצרים מסירה את הדאגה שתישארו עם מלאי מיותר.
אבל לצד כל היתרונות ישנם גם חסרונות וסיכונים, שכן אתם צריכים לבחור ספק אמין מאוד שישלח מוצרים איכותיים לקונים, מאחר שבכל מקרה של בעיה אתם תהיו הכתובת לתגובה ולפיצוי. אחת הדרכים להקטין את הסיכון מול הספק היא להתכתב איתו לפני תחילת הפעילות במייל ולראות מהו זמן התגובה שלו והאם התשובות שלו מניחות את הדעת. כמו כן, לפני העבודה המשותפת מומלץ מאוד לבצע דרכו הזמנה, כך תוכלו לראות שהוא אכן שולח מוצרים איכותיים תוך פרק זמן סביר.
לעשות עסקים בלי להסתבך עם רשויות המס
נהוג לטעות ולחשוב שמכיוון שבעסקאות דרופשיפינג המסחר כולו נעשה דרך האינטרנט, אין חובת דיווח לרשויות המס. זוהי טעות. כמו בכל עסקה אחרת, עליכם לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על הרווחים שלכם. עם זאת, בעסקאות אלו אין תשלומי מע”מ, היות שהסחורה עצמה לא הגיעה לארץ וכן המכירות עצמן לא מחויבות במע”מ. כדי לעשות חישוב נכון ומדויק של הרווח שלכם, עליכם לנתח באופן מעמיק לא רק את הסכומים שאתם מעבירים לספק ואת הכסף שקיבלתם מהלקוח אלא גם את הכסף שנלקח מכם בעמלות (שמהוות נתח נכבד מסכום המכירה).
חשוב שתדעו כי מותר לכם לבקש להכיר בכל הוצאה שקשורה לעסק, ובכלל זה העמלות השונות שאתם משלמים לאיביי, פייפאל, אמאזון ואחרים. כמו כן הוצאות שקשורות באינטרנט, אחזקת מחשב ואף אחזקת משרד באופן יחסי בביתכם. מומלץ להיוועץ בדרופשיפרים ותיקים על מנת ללמוד כיצד לחסוך בעמלות, כיצד לתמחר מוצרים וכד’. לעיתים הרווח עלול להיות אפסי ועד כדי הפסדי, ולכן אין טעם לקפוץ למים לפני שאתם בטוחים שאתם בדרך לעסקה טובה.
מס ההכנסה וביטוח לאומי שתתבקשו לשלם יהיו על הרווחים שיצרתם, בניכוי עמלות. נשאלת השאלה מהו הרווח. לדוגמה: אם קניתם מוצר ב-70 ₪, מכרתם אותו ב-100 ₪, שילמתם עמלות בסך 15 ₪ ועוד הוצאות אחרות בסך 5 ₪, הרווח שנשאר הוא 10 ₪ (100-70-15-5=10), כך שתשלמו מס הכנסה וביטוח לאומי על 10 ₪. עם זאת, שימו לב כי עליכם לדווח לרשויות המס לא רק על הרווח שלכם מכל מכירה, אלא על כל מחזור המכירות, בניכוי עלות המוצר, שכן כאמור עסקאות אלה לא מוגדרות כעסקאות תיווך.
לצורך חישובי מס נכונים ומדויקים, שימרו תמיד את התיעוד המלא של כל העסקאות שקיימתם, ובכלל זה את כל הדוחות של המכירות שביצעתם בפועל, כפי שנשלחו לכם מאתרי המכירות ומחברות התשלומים (דוגמת פייפאל), את חישובי העמלות ששילמתם לכל הגופים וכן את הדוחות והחשבוניות שמוציאים לכם הספקים בחו”ל, איתם אתם עובדים.
רישום ודיווח
נשמע מסובך? כדי שלא תתבלבלו בכל חישובי המסים ותוכלו ליהנות מרווחים גבוהים, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון בכיר המתמחה במסחר באינטרנט.